Het begin van een nieuw (werk)jaar is traditioneel het moment waarop bedrijven en medewerkers nieuwe doelstellingen bepalen. Dit proces is vaak gericht op het stellen van SMART-doelstellingen: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Hoewel deze aanpak jarenlang de norm was, pleiten wij voor een andere benadering. Het is tijd om niet enkel naar cijfers te kijken, maar naar de mens achter die cijfers.
DE BEPERKING VAN KWANTITATIEVE BEOORDELINGEN
Een bonus of andere erkenning is vaak gekoppeld aan het behalen van een harde doelstelling. Maar wat als de weg naar die bonus vol werk zat dat nauwelijks waardering krijgt? Een kwantitatieve beoordeling kan de inspanning en toewijding van een medewerker over het hoofd zien, vooral als de eindresultaten niet volledig in hun controle lagen.
Het is tijd dat bedrijven verder kijken dan alleen de uitkomst. Het proces, de groei en de inzet van medewerkers verdienen minstens evenveel aandacht. Hier komt het idee van een kwalitatieve beoordeling in beeld.
NAAR EEN WAARDERINGSPROCES: FOCUS OP GROEI EN WELZIJN
Een waarderingsproces richt zich op het individu en zijn of haar evolutie. Dit betekent niet dat resultaten er niet meer toe doen, maar dat de nadruk ligt op de inzet en persoonlijke groei van de medewerker. Bijvoorbeeld:
Door deze aspecten centraal te stellen, voelen medewerkers zich niet alleen erkend voor wat ze doen, maar ook gewaardeerd voor wie ze zijn.
DE VOORDELEN VAN EEN KWALITATIEVE AANPAK
Organisaties die inzetten op kwalitatieve beoordelingen plukken daar de vruchten van:
EEN NIEUW JAAR, EEN NIEUWE KANS
Het begin van het jaar is een ideaal moment om deze verschuiving door te voeren. Laat 2025 het jaar zijn waarin bedrijven niet alleen succes meten in cijfers, maar ook in menselijke waarde. Door te evolueren van kwantitatieve beoordelingen naar kwalitatieve waardering bouw je niet alleen aan een sterke organisatie, maar ook aan gelukkige, betrokken medewerkers.
Copyright © Alle rechten voorbehouden